Sneaker Resell Historia och hur ser det ut idag?

Sneaker Resell Historia

Sneaker resell historia går långt tillbaka i tiden. De sneakers som vi bär är mer än bara ett verktyg för att skydda våra fötter. De är ett konstverk, och ett uttryck för vilka vi är som individer. Kulturen kring sneakers blev populär i mitten av 1980-talet med märken som Nike, Adidas och Reebok. Sneakers förvandlades till en symbol för status och förändrade branschens landskap för alltid!

1984 säkrade den professionella basketstjärnan Michael Jordan ett kontrakt för att samarbeta med Nike. Detta var Air Jordans födelse; som av många anses vara sneakers ”farfar” idag. Varför var detta betydelsefullt? Jordans sneakers skapade hype och är starten av sneaker resell historian. Hur ser det ut idag?. Jordan var den bästa spelaren i NBA och därför ville konsumenterna rocka vad MJ rockade! De skulle gå långt för att till varje pris säkra nästa eftertraktade colorway. Jordans sneakermärke blev så framgångsrikt att konkurrenter som Reebok och Adidas försökte återskapa silhuetter som liknade men inte kunde konkurrera med Jordans framgång. De säger att imitation är den bästa formen av smicker!

basketball, africa, travel-2105289.jpg

Inflytandet från sneakers växte till branscher som ingen någonsin hade föreställt sig. Deras inverkan kan ses i industrier inom design, forskning, politik och tillverkning över hela världen. Det var här sneakerskulturen mötte storföretagen; A.K.A, återförsäljningskulturen. Kunder började tälta utanför butiker innan nästa release, bara för att säkerställa att de skulle kunna lägga vantarna på nästa par deadstock kicks för detaljpris. Sneakers är en återspegling av vem du vill vara, vem du tror att du är och var du kommer ifrån.

En sneakeråterförsäljare är helt enkelt en person som köper ett par deadstock sneakers i begränsad upplaga och säljer dem för en vinst till en annan konsument. För en sneakerhead finns det inget bättre än ett par deadstock sneakers med begränsad utgåva. Om de förvaras i lådan, uppskattas deras värde. I det ögonblick som sneakers bärs sjunker deras värde avsevärt. Liknar när du köper en ny bil från en återförsäljare och kör bort den från tomten. En del av det roliga med att samla och sälja sneakers, förutom den monetära vinsten, var spänningen att gå långt för att få dem! Denna period i historien gjorde bara sneakergemenskapen starkare.

I början av 2000-talet i sneaker resell historian och hur ser det ut idag? började återförsäljare använda internet till sin fördel. Forum som ”Nike Talk” såväl som många andra blev en plattform för både återförsäljare och konsumenter för att köpa, sälja, handla och verifiera äktheten av deras produkter. I slutet av 2000-talet förändrades spelet på ett enormt sätt. Olika IRL-träffar anordnades för sneakerheads att delta i och köpa paret sneakers som de har letat långt och brett efter men inte kunnat få tag på ännu.

Sneaker Resell Historia och hur ser det ut idag? - sneaker con

Mest anmärkningsvärt är att 2009 föddes Sneaker Con. Sneaker Con blev det största sneakerevenemanget hittills. Evenemanget började i NYC och har sedan dess expanderat globalt. Födelsen av sociala medier bidrog bara till att det var lätt att komma åt för att publicera evenemang som Sneaker Con. Pengarna på återförsäljningsmarknaden blomstrade vid den här tiden! Återförsäljare gjorde galna mängder vinster från det som började som en hobby; i vissa fall till den grad att återförsäljning gav tillräckligt för att vara ett heltidsjobb.

Sedan slutet av 90- och 2000-talet har mycket av sneaker resell historia förändrats. Sneakerkulturen lever fortfarande och mår bra; Men de medier genom vilka köp och försäljning genomförs är väldigt olika. Återförsäljningsmarknaden för sneaker fortsätter att växa och beräknas för närvarande vara en industri på 2 miljarder dollar. Framtida prognoser uppskattar att branschen kommer att växa ~3x till 2025. Återförsäljare har ändrat sina strategier drastiskt för att anpassa sig till nutiden.

Att sälja ett par i begränsad upplaga eller en del av deras personliga samlingar är ett minne blott. StockX, GOAT, Grailed, Stadium Goods och många andra har skapat plattformar för återförsäljare att köpa sneakersläpp i stora volymer. Sneakers branschen har verkligen utvecklats under åren, med den nya modellen för att köpa och sälja sneakers som är dyrare än någonsin. Så länge konsumenterna fortsätter att vara villiga att betala en premie kommer branschen aldrig att dö och sneaker resell historian fortsätter.

dollar, course, dollar rate- Sneaker Resell Historia och hur ser det ut idag?
Rulla till toppen